• 10-year experiences of tutorship at Haute Ecole Léonard de Vinci (HE Vinci) in BrusselsPeer reviewedClosed access 

      2011, Friedel, Marie, HE Léonard de Vinci
      Livre/Ouvrage ou monographie
      [Chapitre dans Pratiche in viaggio. La tutorship nella sanità in Italia e Europa.]
    • Améliorer les compétences des étudiants par l’implémentation d’un programme de débriefing clinique à distancePeer reviewedOpen access 

      2022, SERVOTTE, Jean-Christophe; Baijot, S.; LECOINTRE, Julien, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Le nombre d’heures de stage des étudiants en soins infirmiers a augmenté de manière substantielle. Ainsi, ces derniers sont tenus de prester 2.300 heures de stage au chevet du patient (1). Or, il apparait que ces étudiants sont peu supervisés. Ainsi, l’apprentissage clinique se déroule par essais et erreurs, au gré des opportunités et des situations d’apprentissage (2, 3). Il a été démontré qu’une ...
    • Appropriate care at the end of lifePeer reviewedClosed access 

      22 décembre 2017, Van den Broeck, Kris; Schmitz, Olivier; Aujoulat, Isabelle; Mistiaen, Patriek; Friedel, Marie; Genet, Magalie; Ricour, Céline; Kohn, Laurence; Wens, Johan, HE Léonard de Vinci
      Article scientifique
      Rapport du KCE sur les conditions de soins du patient en fin de vie
    • Bacheliers paramédicaux et master en sciences de la santé publique : des formations complémentaires?Open access 

      2019, Monforti, Andréa; Guillaume, Charlotte, HE Louvain en Hainaut
      Publication d'intérêt général/presse
      Au terme de notre cursus ergothérapeutique, notre soif d’apprentissage nous a naturellement dirigées vers un master. Les sciences de la santé publique nous ont alors semblé être un prolongement pertinent à notre bachelier. Et nous avons relevé le défi! Mais à quoi correspond ce master et qu’est-ce que la santé publique? Quels cours y sont enseignés ? Quelles perspectives professionnelles ce master ...
    • Belgian End-Of-Life Care Study Did Not Include French-speaking UnitsPeer reviewedClosed access 

      2020, Friedel, Marie; Renard, Marleen; Devlieger, Hugo; Verellen, Gaston, HE Léonard de Vinci
      Article scientifique
      Dear Editors, We have read with interest the article by Dombrecht et al. (2019) published in your journal in its edition of March 2019. The authors address a sensitive topic, namely the reported attitudes of neonatologists and neonatal nurses in the Flanders region of Belgium regarding complex issues around active end-of-live (EOL) practices for foetuses and neonates facing life-limiting conditions. ...
    • BelgiquePeer reviewedClosed access 

      2014, Filion, Nathalie, HE Léonard de Vinci
      Article scientifique
      En Belgique, deux diplômes différents permettent d’exercer l’art infirmier : le bachelier en soins infirmiers et le brevet infirmier. Bien que nous enseignions des notions de sciences infirmières dans le cursus de base, l’appellation officielle est bachelier en « soins infirmiers ».
    • Blouses blanches, lingettes et sacs à dosOpen access 

      2020, Caprasse, Fanny; Delvoye, Camille, HELMo
      Publication d'intérêt général/presse
      Camille Delvoy et Fanny Caprasse sont deux anciennes étudiantes de HELMo Sainte-Juliette. Elles sont toutes deux diplômées en Santé communautaire et ont décidé de s'engager auprès des plus démunis. Elles ont créé l'ASBL « Infirmières de rue » de Liège. Edith a décidé de les rencontrer.
    • Breaking bad news in the emergency department: A randomized controlled study of a short training coursePeer reviewedOpen access 

      2017, SERVOTTE, Jean-Christophe; BRAGARD, Isabelle; Van Cauwenberge, I.; Donneau, A.-F.; Etienne, A.-M.; Guillaume, M.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      For years, the impact of the delivery of bad news on patients andrelatives, as well as physicians’stress has been a major concern.Based on studies claiming the efficacy of training courses to helpphysicians delivering such news, several protocols, such as SPIKEShave emerged. However, training to such protocol might be time-consuming and impede their use in acute care settings. This randomizedcontrolled ...
    • CEdRIC: Strategy for Patient Education During COVID-19 TriagePeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Pétré, B.; Ghuysen, A.; Piazza, J.; Margat, A.; Gagnayre, R.; Leclercq, D., HENALLUX
      Article scientifique
      The current coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic is forcing healthcare systems around the word to organise care differently than before. Prompt detection and effective triage and isolation of potentially infected and infectious patients are essential to preventing unnecessary community exposure. Since there are as yet no medications to treat or vaccines to prevent COVID-19, prevention focuses ...
    • Chaire interdisciplinaire de la première ligne - Be.HiveOpen access 

      2020, Van Noppen, Romy, HENALLUXFoRS
      Publication d'intérêt général/presse
      Romy Van Noppen a été interviewée dans le cadre de l'émission "Les Eclaireurs", sur la Une. Romy Van Noppen est Doctorante à l’Institut de Recherche Santé et Société (IRSS) de l’UCLouvain et Maitre Assistante dans le département paramédical et social de la Haute école de Namur-Liège-Luxembourg (Hénallux). Elle collabore en tant qu’Assistante de recherche au projet Be.Hive.
    • Clinical event debriefing: who, what, where, when and why?Peer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Debriefing is an important strategy for learning from defects and for improving performance. It is one of the central learning tools in simulation and is also recommended after a real-life emergency response.
    • Cliquez avant d'entrerOpen access 

      2018, QUINTING, Birgit; LEJEUNE, Annabelle; MAHY, Florence, HELMo
      Publication d'intérêt général/presse
      Bienvenue au Laboratoire virtuel... L'automation a entièrement transformé le monde de l'analyse clinique. Comment préparer efficacement les étudiants aux réalités des nouveaux laboratoires sans investir dans un parc d'automates ?
    • Comment préparer le personnel soignant à la charge émotionnelle inhérente à leur profession et accentuée en période de pandémiePeer reviewedOpen access 

      2021, Lemal, L., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Hors pandémie, les professions de soins de santé sont déjà des professions à un haut niveau de pénibilité et de turn-over. Ces professions sont particulièrement exposées à développer des problématiques de santé mentale sur tout le champ des stresseurs (de base, cumulatif et traumatique). La situation s’est aggravée avec la pandémie de covid 19. Cette dernière a généré des stresseurs de ces trois types, ...
    • Comparison of Two Simulation Tools to Develop Empathic Communication Skills in Nursing Students Breaking Bad News: A Randomized Controlled StudyPeer reviewedOpen access 

      12 janvier 2024, Goosse, Manon; BRAGARD, Isabelle; PEETERS, Laurence; Willems, Sylvie, HELMo
      Article scientifique
      Clinical Simulation in Nursing (2024) 87, 101493, 12 p.
    • Competencies – An Ethical Challenge for Nursing Education and TrainingPeer reviewedOpen access 

      septembre 2016, Haberey-Knuessi, Véronique; DANCOT, Jacinthe, HE Robert Schuman
      Article scientifique
      Article scientifique sur l'Ethique en soins infirmiers
    • COVID challenge : Virtual Clinical DebriefingPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      The COVID-19 pandemic continues to have a profound impact on healthcare workers, as it has posed unprecedented pressures and forced us all to adapt both professionally and personally to uncertainty and constant change during its peaks and troughs. The need for healthcare institutions to support reflection and learning in the workplace is now more important than ever, yet rarely achieved. The inclusion ...
    • Debrief it or not ?Peer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Clinica debriefing and Clinical events: understand and improve quality and performance. A method to facilitate discussion of actions , guide reflection and transfer learning behaviors into clinical practice.
    • “Debriefing and Organizational Lessons Learned” (DOLL): A Qualitative Study to Develop a Classification Framework for Reporting Clinical Debriefing ResultsPeer reviewedOpen access 

      2022, PAQUAY, M; Dubois, N.; Diep, A.-N.; Graas, G.; Sassel, T.; Piazza, J.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      The COVID-19 crisis has radically affected our healthcare institutions. Debriefings in clinical settings provide a time for the clinicians to reflect on the successes (pluses) and difficulties (deltas) encountered. Debriefings tend to be well-received if included in the broader management of the unit. The goal of this study was to develop a framework to categorize these debriefings and to assess its ...
    • Debriefing in the Clinical Environment: before, during and after COVID-19Peer reviewedOpen access 

      2021, Szyld, D.; Welch- Horan, T.; Rock, L.; Diaz- Navarro, C.; Doughty, C.; Rose, S.; Arnold, J.; Ingrassia, P.-L.; Leon Castelao, E.; Mullan, P.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Fey, M., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Debriefing clinical events has the potential to improve teamwork processes. Debriefing practices from the simulated environment can be transferred to the hospital, but questions remain about the best processes for clinical debriefing. This workshop will focus on creating a psychologically safe environment for clinical debriefing and identifying criteria to guide clinical debriefing for both critical ...
    • Des soins palliatifs intégrésPeer reviewedClosed access 

      2017, Friedel, Marie, HE Léonard de Vinci
      Article scientifique
      Symposium EAPC sur la démarche palliative intégrée.