• An adapted method of learning English for students with dyslexia or reading difficultiesOpen access 

      17 avril 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Publication d'intérêt général/presse
      Since February 2009, all mainstream public schools must integrate students with special needs into their structure, regardless of their specificities and level of disability. Schools, in turn, must ensure that these pupils are provided with optimal, equitable and appropriate learning conditions (Special Education Decree, February 2009). Current foreign language learning methods promote the use of ...
    • An adapted sequence for dyslexic 3rd secondary graders and children with reading difficultiesOpen access 

      21 avril 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Publication d'intérêt général/presse
      En Belgique, depuis février 2009, toutes les écoles ordinaires publiques doivent accepter les enfants ayant des besoins spéciaux, quel que soit leur degré de handicap et leurs besoins. Les écoles doivent veiller à ce que les enfants avec déficiences bénéficient de conditions d'apprentissage égales et de droits d'adaptation tout au long du processus d'apprentissage (décret sur l'apprentissage spécialisé, ...
    • An adapted sequence for dyslexic 6th primary graders and pupils with reading difficultiesPeer reviewedOpen access 

      28 juin 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Article scientifique
      Un sistema educativo ideal debería fomentar una educación inclusiva para todos los alumnos con necesidades especiales y los niños con dislexia también forman parte de esta categoría. Los alumnos disléxicos parecen afectar a una gran parte de la población escolar de la Federación Valonia-Bruselas. Los niños con dislexia tienen una alta prevalencia dentro de la clase en comparación con los alumnos con ...
    • "Companion Volume implementation toolbox” (VITbox)Peer reviewedOpen access 

      21 avril 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Rapport
      Le projet VITbox « transpose » de manière concrète les idées de la nouvelle version CEFR Companion volume (2020) dans des ressources pédagogiques (Toolbox) qui peuvent être utilisées directement par les professionnels du domaine (concepteurs curriculum, professeurs de langue, formateurs,…) Il met en perspective les prescrits de CEFR dans une vision concrète et appliquée, rendant ainsi l’application ...
    • Current interventions for dyslexia -Methods that can support foreign language learning in dyslexic pupilsOpen access 

      12 juin 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Autre
      Dyslexia can be managed with early recognition and appropriate interventions. Traditional techniques destined to teach foreign languages such as English to dyslexics are likely to provide non efficient results and sometimes teachers need to deviate from normal techniques. To date, there seems to be a lot of interventions programs destined to ameliorate dyslexia. The article synthetizes some of these ...
    • Guide pour les élèves de primaire avec des difficultés de parole, de langage et de communication en français ou en langue étrangèreOpen access 

      15 avril 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Publication d'intérêt général/presse
      Guide pour les élèves de primaire avec des difficultés de parole, de langage et de communication en français ou en langue étrangère
    • Is Duolingo effective for learning a foreign language ?Peer reviewedOpen access 

      12 juin 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Article scientifique
      The aim of this study will be to test the effectiveness of Duolingo on the foreign language (FE Dutch) reading skills of primary 6 grade pupils over a period of 4 weeks (with 20 minutes of FE exposition per week). No study to date has attempted to measure the effect of Duolingo over this time interval. The additional objective of this study will also be to determine if the level of LE competence of ...
    • Is Dys-Vocal effective for pupils with dyslexia? A preliminary experimental studyPeer reviewedOpen access 

      27 juin 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Article scientifique
      The purpose of this study was to determine whether the Dys-Vocal tool improves dyslexic pupils' reading skills when they are learning either English or Dutch as a second language. Our initial results show that the usage of Dys-Vocal improves pupils' reading abilities (especially comprehension). The data provided suggests that Dys-Vocal also increases pupils' motivation.
    • Pistes d’activités d’éveil aux languesOpen access 

      17 avril 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Publication d'intérêt général/presse
      Ce document a pour rôle d’établir un recueil d’activités d’éveil aux langues (200 pistes d’activités récoltées au total par notre équipe) à destination des instituteur.rices qui pratiquent l’EAL en classe. Il s’agit d’une liste d’activités à destination des élèves de la M1 jusqu’en P2. Pour chacune de ces activités, nous avons détaillé les compétences impliquées à travailler dans les tâches (de ...
    • A state-of-the-art analysis of the definition and impact of language awarenessPeer reviewedOpen access 

      02 juillet 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Article scientifique
      Language awareness appears to have ramifications for cognitive, psychological, social, as well as political and cultural factors in today's multiethnic and multilingual communities. Language awareness (LA) is a method of learning that is intimately connected to the curriculum experiences that take place in a classroom. Due to the potential advantages of this strategy, practitioners and specialists ...
    • Tester l'efficacité de Duolingo en classe pendant 20 minutesPeer reviewedOpen access 

      02 mai 2023, BARBU, Cristina, HE Francisco Ferrer
      Article scientifique
      L’objectif de cette étude sera de tester l’efficacité du Duolingo sur les compétences de lecture en langue étrangère (LE ; néerlandais) des élèves de 6ème primaire durant une période de quatre semaines et à raison de 20 minutes par semaine. Aucune étude réalisée jusqu’à ce jour n’a tenté de mesurer l’effet du Duolingo sur cet intervalle de temps (fréquence d’exposition). L’objectif complémentaire ...