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Field study of anthropomorphic and muscle performance changes among elite skippers following a transoceanic race

dc.rights.licenseCC0en_US
dc.contributor.authorLafère, Pierre
dc.contributor.authorGatzoff, Yann
dc.contributor.authorGuerrero, François
dc.contributor.authorProvyn, Steven
dc.contributor.authorBALESTRA, Costantino
dc.contributor.illustratorBalestra, Costantino
dc.date.accessioned2021-01-22T08:00:20Z
dc.date.available2021-01-22T08:00:20Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://luck.synhera.be/handle/123456789/542
dc.identifier.doi10.5603/IMH.2020.0007en_US
dc.description.abstractBACKGROUND: Ocean racing has become increasingly demanding, both physically and psychologically. The aim of the study was to assess global changes after a transoceanic race. MATERIALS AND METHODS: Eight male sailors were evaluated pre- and post-race through anthropometric measurements (weight, skinfold, girth at different level and estimated body fat percentage), multifrequency tetrapolar bioelectrical impedance, muscular performance, visual analogic scale for perceived fatigue and Critical Flicker Fusion Frequencies for cerebral arousal. RESULTS: Compared to pre-race values, a significant decrease in body weight (-3.6 +/- 1.4%, p = 0.0002) and body composition with reduction of body fat percentage (-15.1 +/- 3.5%, p < 0.0001) and fat mass (-36.4 +/- 31.4%, p = 0.022) was observed. Muscle performance of the upper limb was preserved. In the lower limb, monohulls skippers showed a significant reduction of jump height (-6.6 +/- 4.8%, p = 0.022), power (-11.7 +/- 7.3%, p = 0.011) and speed (-14.6 +/- 7.4%, p = 0.0006) while a multihulls skipper showed a gain in speed (+0.87%), power (+8.52%), force (+11%) resulting in a higher jump height (+1.12%). These changes were inversely correlated with sea days (Pearson r of -0.81, -0.96 and -0.90, respectively, p < 0.01). CONCLUSIONS: Changes in body weight and composition are consistent with previous data indicating a probable negative energy balance. The main finding demonstrates a difference in muscular conditioning between upper and lower limbs that might be explained by differential workload related to boat architecture (trampolines) or handling.en_US
dc.description.abstractfrCONTEXTE: La course au large est devenue de plus en plus exigeante, tant physiquement que psychologiquement. Le but de l'étude était d'évaluer les changements globaux après une course transocéanique. Matériel et méthodes: Huit marins hommes ont été évalués avant et après la course par des mesures anthropométriques (poids, pli cutané, circonférence à différents niveaux et pourcentage de graisse corporelle estimé), impédance bioélectrique tétrapolaire multifréquence, performances musculaires, échelle visuelle analogique pour la fatigue perçue et critique Fréquences Flicker Fusion pour une excitation cérébrale. RÉSULTATS: Par rapport aux valeurs d'avant la course, une diminution significative du poids corporel (-3,6 +/- 1,4%, p = 0,0002) et de la composition corporelle avec réduction du pourcentage de graisse corporelle (-15,1 +/- 3,5%, p <0,0001) et une masse grasse (-36,4 +/- 31,4%, p = 0,022) a été observée. Les performances musculaires du membre supérieur ont été préservées. Dans le membre inférieur, les skippers monocoques ont montré une réduction significative de la hauteur de saut (-6,6 +/- 4,8%, p = 0,022), de la puissance (-11,7 +/- 7,3%, p = 0,011) et de la vitesse (-14,6 +/- 7,4%, p = 0,0006) alors qu'un skipper de multicoques a montré un gain en vitesse (+ 0,87%), en puissance (+ 8,52%), en force (+ 11%) se traduisant par une hauteur de saut plus élevée (+ 1,12%). Ces changements étaient inversement corrélés aux jours de mer (Pearson r de -0,81, -0,96 et -0,90, respectivement, p <0,01). CONCLUSIONS: Les changements de poids corporel et de composition sont cohérents avec les données précédentes indiquant un bilan énergétique négatif probable. La principale constatation démontre une différence de conditionnement musculaire entre les membres supérieurs et inférieurs qui pourrait s'expliquer par une charge de travail différentielle liée à l'architecture du bateau (trampolines) ou à la manipulation.en_US
dc.language.isoENen_US
dc.publisherVia Medica (Poland)en_US
dc.relation.ispartofInternational Maritime Healthen_US
dc.rights.urihttps://journals.viamedica.pl/international_maritime_health/article/download/IMH.2020.0007/50492en_US
dc.subjectAnthropometryen_US
dc.subjectBioelectricalen_US
dc.subjectImpedanceen_US
dc.subjectSkinfold Thicknessen_US
dc.subject.frCourse Transocéaniqueen_US
dc.subject.frAnthropométrieen_US
dc.subject.frPhysiologieen_US
dc.subject.frFréquence critique de Fusionen_US
dc.subject.frForce Musculaireen_US
dc.titleField study of anthropomorphic and muscle performance changes among elite skippers following a transoceanic raceen_US
dc.title.frÉtude sur le terrain des changements anthropomorphiques et musculaires chez les skippers d'élite suite à une course transocéaniqueen_US
dc.typeArticle scientifiqueen_US
synhera.classificationSciences de la santé humaineen_US
synhera.institutionHE Bruxelles Brabanten_US
synhera.otherinstitutionUniversité Libre de Bruxellesen_US
synhera.cost.total0en_US
synhera.cost.apc0en_US
synhera.cost.comp0en_US
synhera.cost.acccomp0en_US
dc.description.versionOuien_US
dc.rights.holderInternational Maritime Healthen_US


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