• Améliorer les compétences des étudiants par l’implémentation d’un programme de débriefing clinique à distancePeer reviewedOpen access 

      2022, SERVOTTE, Jean-Christophe; Baijot, S.; LECOINTRE, Julien, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Le nombre d’heures de stage des étudiants en soins infirmiers a augmenté de manière substantielle. Ainsi, ces derniers sont tenus de prester 2.300 heures de stage au chevet du patient (1). Or, il apparait que ces étudiants sont peu supervisés. Ainsi, l’apprentissage clinique se déroule par essais et erreurs, au gré des opportunités et des situations d’apprentissage (2, 3). Il a été démontré qu’une ...
    • Breaking bad news in the emergency department: A randomized controlled study of a short training coursePeer reviewedOpen access 

      2017, SERVOTTE, Jean-Christophe; BRAGARD, Isabelle; Van Cauwenberge, I.; Donneau, A.-F.; Etienne, A.-M.; Guillaume, M.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      For years, the impact of the delivery of bad news on patients andrelatives, as well as physicians’stress has been a major concern.Based on studies claiming the efficacy of training courses to helpphysicians delivering such news, several protocols, such as SPIKEShave emerged. However, training to such protocol might be time-consuming and impede their use in acute care settings. This randomizedcontrolled ...
    • CEdRIC: Strategy for Patient Education During COVID-19 TriagePeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Pétré, B.; Ghuysen, A.; Piazza, J.; Margat, A.; Gagnayre, R.; Leclercq, D., HENALLUX
      Article scientifique
      The current coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic is forcing healthcare systems around the word to organise care differently than before. Prompt detection and effective triage and isolation of potentially infected and infectious patients are essential to preventing unnecessary community exposure. Since there are as yet no medications to treat or vaccines to prevent COVID-19, prevention focuses ...
    • Chaire interdisciplinaire de la première ligne - Be.HiveOpen access 

      2020, Van Noppen, Romy, HENALLUXFoRS
      Publication d'intérêt général/presse
      Romy Van Noppen a été interviewée dans le cadre de l'émission "Les Eclaireurs", sur la Une. Romy Van Noppen est Doctorante à l’Institut de Recherche Santé et Société (IRSS) de l’UCLouvain et Maitre Assistante dans le département paramédical et social de la Haute école de Namur-Liège-Luxembourg (Hénallux). Elle collabore en tant qu’Assistante de recherche au projet Be.Hive.
    • Clinical event debriefing: who, what, where, when and why?Peer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Debriefing is an important strategy for learning from defects and for improving performance. It is one of the central learning tools in simulation and is also recommended after a real-life emergency response.
    • Comment préparer le personnel soignant à la charge émotionnelle inhérente à leur profession et accentuée en période de pandémiePeer reviewedOpen access 

      2021, Lemal, L., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Hors pandémie, les professions de soins de santé sont déjà des professions à un haut niveau de pénibilité et de turn-over. Ces professions sont particulièrement exposées à développer des problématiques de santé mentale sur tout le champ des stresseurs (de base, cumulatif et traumatique). La situation s’est aggravée avec la pandémie de covid 19. Cette dernière a généré des stresseurs de ces trois types, ...
    • COVID challenge : Virtual Clinical DebriefingPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      The COVID-19 pandemic continues to have a profound impact on healthcare workers, as it has posed unprecedented pressures and forced us all to adapt both professionally and personally to uncertainty and constant change during its peaks and troughs. The need for healthcare institutions to support reflection and learning in the workplace is now more important than ever, yet rarely achieved. The inclusion ...
    • Debrief it or not ?Peer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Clinica debriefing and Clinical events: understand and improve quality and performance. A method to facilitate discussion of actions , guide reflection and transfer learning behaviors into clinical practice.
    • “Debriefing and Organizational Lessons Learned” (DOLL): A Qualitative Study to Develop a Classification Framework for Reporting Clinical Debriefing ResultsPeer reviewedOpen access 

      2022, PAQUAY, M; Dubois, N.; Diep, A.-N.; Graas, G.; Sassel, T.; Piazza, J.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      The COVID-19 crisis has radically affected our healthcare institutions. Debriefings in clinical settings provide a time for the clinicians to reflect on the successes (pluses) and difficulties (deltas) encountered. Debriefings tend to be well-received if included in the broader management of the unit. The goal of this study was to develop a framework to categorize these debriefings and to assess its ...
    • Debriefing in the Clinical Environment: before, during and after COVID-19Peer reviewedOpen access 

      2021, Szyld, D.; Welch- Horan, T.; Rock, L.; Diaz- Navarro, C.; Doughty, C.; Rose, S.; Arnold, J.; Ingrassia, P.-L.; Leon Castelao, E.; Mullan, P.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Fey, M., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Debriefing clinical events has the potential to improve teamwork processes. Debriefing practices from the simulated environment can be transferred to the hospital, but questions remain about the best processes for clinical debriefing. This workshop will focus on creating a psychologically safe environment for clinical debriefing and identifying criteria to guide clinical debriefing for both critical ...
    • Emergency Department crowding: why do patients walk-in?Peer reviewedOpen access 

      2019, SERVOTTE, Jean-Christophe; Brasseur, E.; Gilbert, A.; Donneau, A.-F.; Ghuysen, A.; D'Orio, V., HENALLUX
      Article scientifique
      Objectives: For years, general practitioners (GP) shortage and patients’ increasing demand for acute care have been associated with Emergency Department (ED) crowding. Indeed, EDs admissions for non-emergency care seem to constantly increase. Surprisingly, the rationale for patients own decision to directly reach EDs over primary care have been poorly investigated to date. Methods: We conducted a ...
    • Evolution of the supervision of students in clinical training, towards digital debriefingPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Evolution of the supervision of students in clinical training, towards digital debriefing: • Explain the methodology for implementing students clinical debriefing in their own clinical contexts • Explain the clinical debriefing methodology of DISCERN STUDENT
    • How to operationalize the function of case manager at the level of the first aid and care line in Wallonia and Brussels?Peer reviewedOpen access 

      2022, van Noppen, R.; Macq, J., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Too often, the health services user is left to navigate a complex system without the support, tools, resources or knowledge to effectively manage their needs on their own. Case managers ensure intensive coordination for patients with complex needs and monitor their care trajectory. The case manager’s function has existed for several years in French-speaking Belgium, yet no consensus has been established ...
    • Immersion in an emergency department triage center during the Covid-19 outbreak: first report of the Liège University hospital experiencePeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Gilbert, A.; Brasseur, E.; Petit, M.; Donneau, A.-F.; Diep, A.-N.; Hetzel Campbell, S.; Piazza, J.; Ancion, A.; Gensburger, M.; D'Orio, V.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      Objectives: Since the beginning of the novel coronavirus outbreak, different strategies have been explored to stem the spread of the disease and appropriately manage patient flow. Triage, an effective solution proposed in disaster medicine, also works well to manage Emergency Department (ED) flow. The aim of this study was to describe the role of an ED Triage Center for patients with suspected ...
    • Impacts de la pandémie de COVID-19 sur le risque d’épuisement académique des étudiants infirmiers et sages- femmes en Belgique francophone : une étude prospective longitudinaleOpen access 

      2021, BAUDEWYNS, Véronique; DANCOT, Jacinthe; Bruyneel, A.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Smith, P., HENALLUX
      Article scientifique
      La moitié des étudiants en soins infirmiers et sage-femme francophones risquent de développer un burn-out académique, ressort-il lundi d'une étude réalisée auprès de plus de 2.000 d'entre eux. Six sur dix ont pensé arrêter leur formation depuis le début de la pandémie de Covid-19, en raison de son impact sur leurs conditions de formation et de stage ainsi que sur leur vie privée. Trois-quarts des ...
    • Implémentation d’un programme de débreffage clinique à distance des étudiants : DISCERN-STUDENTPeer reviewedOpen access 

      2022, SERVOTTE, Jean-Christophe; Baijot, S.; Degueldre, B., HENALLUX
      Article scientifique
      Introduction : En Europe (Belgique), les étudiants infirmiers prestent 2 300 heures de stage auprès du patient. Il a été démontré qu’une rétroaction par un professionnel ou un formateur améliore les apprentissages. Or, les étudiants sont peu accompagnés. La COVID-19 a engendré une diminution voire l’arrêt des supervisions par des formateurs. Afin de faire face à cette situation, un programme de ...
    • Incidents reporting to improve quality of debriefing: two cases studiesOpen access 

      2019, BAIJOT, S., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Ce congrès, le premier organisé par l’ULiège, aborde des thématiques importantes sur l’utilisation de la simulation dans le domaine de la Santé. Les différents orateurs, dont des membres du Center for Medical Simulaton (CMS) de Boston, viendront y partager leur vision et leur expertise dans chaque thème développé. Thèmes du congrès : - Evidence-based - Innovations and advances in simulation - ...
    • Introduction à la simulation en soins de santéPeer reviewedOpen access 

      2015, BAIJOT, S., HENALLUX
      Article scientifique
      Accepteriez-vous de monter dans un avion dont le pilote est novice, même accompagné d’un instructeur ; un pilote qui aurait eu un apprentissage théorique de la manipulation des différents appareillages et des différentes procédures, mais qui jamais, n’aurait pu simuler une procédure de décollage ou d’atterrissage ? C’est pourtant ce que nous imposons à nos patients !
    • La simulation en santé : un métier et une constructionPeer reviewedOpen access 

      2016, BAIJOT, S., HENALLUX
      Article scientifique
      La simulation en santé se développe et, avec elle, apparaissent de nouveaux métiers et enjeux économiques. Découverte, à partir de deux exemples : le rôle et les contraintes du responsable de la gestion d'un centre de simulation, puis la construction d'un laboratoire de simulation haute-fidélité en ifsi en dépit des contraintes économiques.
    • La télésimulation dans l'éducation des futurs professionnels de santéPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; BAIJOT, S., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      La télésimulation dans l'éducation des futurs professionnels de santé : • Quelle solution ? • Quel dispositif ? • Perception des formateurs • Perception des étudiants