• Contribution à la compréhension de l’impact de différentes modalités de simulation sur les apprentissages en matière de santé.Peer reviewedOpen access 

      2019, SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      L’optimalisation de la formation des futurs professionnels et de leurs compétences doit être considérée comme une priorité afin de faire face à des situations de soins de plus en plus complexes et de répondre aux exigences professionnelles. Pareille optimalisation, à la lumière des analyses d’incidents et des rapports récents de l’IOM, impose probablement une réflexion de fond sur les modalités selon ...
    • DISCERN-STUDENT© : Debriefing In Situ Clinical End-of-shift Reflection Now for Student Thinking, Understanding, and Discourse to Extend New Thinking©Peer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Demian, S.; Bram Welch-Horan, T.; Mullan, P. C.; Bay, C.; DANCOT, Jacinthe; Baijot, S., HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      DISCERN-STUDENT© (Debriefing In Situ Clinical End-of-shift Reflection Now for Student Thinking, Understanding, and Discourse to Extend New Thinking©) est destiné au débriefing clinique des apprenants en soins de santé à la fin d'une période de travail ou d'une activité clinique. Cet outil peut être utilisé par un formateur, un responsable ou un membre de l'équipe qui travaillait avec l'apprenant ou ...
    • La simulation, un laboratoire pour accompagner le développement de compétences relationnelles ?Peer reviewedOpen access 

      2018, SERVOTTE, Jean-Christophe; Vander Meulen, C., HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      Dans la discipline infirmière, la théorie du Human caring (Watson, 1988, 2008) développe dix facteurs caratifs qui sous-tendent la démarche de soin. Un de ces facteurs concerne « le développement d’un système de valeurs altruites-humanistes ». La simulation représente-t-elle une opportunité pédagogique de développer des valeurs altruistes-humanistes, au sein de la démarche soignante ? Ce questionnement ...
    • Some Novel Applications of VR in the Domain of Health: Volume X: Auditory and Vocal Ergonomics, Visual Ergonomics, Psychophysiology in Ergonomics, Ergonomics in Advanced ImagingPeer reviewedOpen access 

      2019, SERVOTTE, Jean-Christophe; Grogna, D.; Stassart, C.; BRAGARD, Isabelle; Etienne, A.-M.; Verly, J., HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      Recent progress in virtual reality (VR) technologies make immersion more accessible to everyone, and, in particular, developments aimed at the entertainment industry are being brought into to the domain of health.
    • Starting Life as a MidwifePeer reviewedOpen access 

      2019, CASTIAUX, Geneviève; Mestdagh, E; Reyns, M, HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      This chapter presents the principles of the midwifery curricula and the transition of midwifery students to qualified midwives working in Wallonia (the French-speaking part of Belgium) and Flanders (Dutch-speaking part of Belgium). It highlights the legal, educational and practical regulations in respect of the profession including the 4-year curricula (in Wallonia) and 3-year curricula (in ...
    • When Simulation Should and Should Not Be in the CurriculumPeer reviewedOpen access 

      2019, SERVOTTE, Jean-Christophe; Ghuysen, A.; BRAGARD, Isabelle, HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      This chapter begins with a description of the several simulation modalities that exist from written simulation to immersive simulation. These modalities are put in parallel with Miller’s pyramid of clinical competence in medical education. Besides training, the relevance of simulation in research is also exposed. Afterward, the heart of the chapter suggests some steps to implement simulation in a ...