• La télésimulation, une autre facette de la simulationOpen access 

      2023, BAIJOT, S., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Pratique pédagogique consistant à faire l'analyse critique d'enregistrements vidéo de mises en situation, fictives ou réelles, liées à la pratique du domaine d'études des apprenants.
    • Le confinement Covid-19 fait-il rêver d’avantage nos apprenants ? Unité d’enseignement virtuelle basée sur de l’auto-apprentissage en vue de réaliser un projet professionnel « rêve » des étudiants bacheliers responsables en soins généraux.Peer reviewedOpen access 

      2021, Ben Hammou, Z.; BOUDART, Geneviève; DEGUELDRE, Blaise; DUCHÊNE, Bénédicte; LOBET, Marie-Paule; Simonet, B., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Actuellement, exercer la profession de soignant nécessite l’acquisition de compétences professionnelles spécifiques. Le référentiel de compétences (ARES, 2019) clarifie ses compétences et les capacités à développer durant la formation. La formation initiale de l’Infirmier(e) Responsable de Soins Généraux assure le développement d’un futur professionnel de la santé autonome, responsable, réflexif, ...
    • Le professionnel en devenir dans les service aigusOpen access 

      2018, DEGUELDRE, Blaise, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Comment favoriser le passage du stade de novice au stade d’expert ? Pourquoi faire évoluer la formation infirmière ? • Réduire la mortalité • Réduire les incidents critiques, les infections nosocomiales • Améliorer la qualités des soins • Favoriser la santé et le bien-être • Améliorer l’attractivité et visibilité de la profession • Favoriser la mobilité des professionnels infirmiers en Europe
    • Le soutien aux étudiants des professions de santé par le débriefing clinique à distance : développement et résultats préliminaires du DISCERN-STUDENTOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; Mullan, P.; Welch-Horan, T. B.; Baijot, S.; Degueldre, B.; Szyld, D.; Lecointre, J.; Dury, C., HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Durant la crise sanitaire COVID-19, la préoccupation mondiale était que la pandémie submerge les ressources hospitalières. Pour l’anticiper, de nombreuses modifications opérationnelles ont été effectuées et la gestion des patients atteints de la maladie sont devenus les nouveaux paradigmes (Broderick et al., 2020). Dans le même temps, les futurs professionnels de la santé ont été exposés à la ...
    • Learning from COVID experience: The perspective from Nursing education in EuropeOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; DURY, Cécile, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Clinical event debriefing: who, what, where, when and why? Students lost the clinical training : online and simulation can help. Simulation is mandatory before clinical.
    • NHL-ChirEx: An interprofessional cross-border education initiative in the Greater Region with a focus on radiation morbidity and patient safetyPeer reviewedOpen access 

      2018, SERVOTTE, Jean-Christophe; Vogin, G.; Fleckenstein, J.; Nickers, P.; Ebersberger, A.; Mohammad, F.; BRAGARD, Isabelle; Coucke, P.; Untereiner, M.; Peiffert, D.; Braun, M., HENALLUX
      Article scientifique
      NHL-ChirEx is an interprofessional cross-border education project that addresses the potential excess of radiation induced morbidity throughout the radiation planning and treatment process. NHL-ChirEx is supported by ESTRO and the University of the Greater Region and has been recently approved and funded under INTERREG VA Programme.
    • Patient education in the emergency department: take advantage of the teachable momentPeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Pétré, B.; Margat, A.; Guillaume, M.; Gagnayre, R.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      Several recent works have highlighted hospital discharge as a good opportunity to deliver patient education (PE). Despite its constraints (overcrowding and unpredictable workload, in particular), the emergency department (ED) should be viewed as an opportune place for improving patient satisfaction and adherence to recommendations, and thus for preventing complications and early readmission, suggesting ...
    • Prevalence and factors associated with academic burnout risk among nursing and midwifery students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional studyPeer reviewedOpen access 

      2022, Baudewyns, V.; Smith, P.; Bruyneel, A.; SERVOTTE, Jean-Christophe; DANCOT, Jacinthe, HE Libre de Bruxelles Ilya PrigogineHE GaliléeHE Robert SchumanHENALLUX
      Article scientifique
      Aim: The aim of the study was to assess the prevalence of academic burnout (AB) and its associated factors among nursing and midwifery students during the COVID-19 pandemic. Design: A correlational cross-sectional study. Methods: An online survey was distributed from November to December 2020 to nursing and midwifery students in Belgium. The risk of AB was assessed using the MBI-SS Academic Burnout ...
    • Quand le débriefing clinique à distance soutient les étudiants des professions de santé : développement et résultats préliminaires du DISCERN-STUDENT.Peer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; Mullan, P.; Bram Welch-Horan, T.; BAIJOT, S.; DEGUELDRE, Blaise; Szyld, D.; LECOINTRE, Julien; DURY, Cécile, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Durant la crise sanitaire COVID-19, la préoccupation mondiale était que la pandémie submerge les ressources hospitalières. Pour l’anticiper, de nombreuses modifications opérationnelles ont été effectuées et la gestion des patients atteints de la maladie sont devenus les nouveaux paradigmes (Broderick et al., 2020). Dans le même temps, les futurs professionnels de la santé ont été exposés à la ...
    • Qu’en est-il de la santé mentale des étudiants en soins infirmiers et sages-femmes en Fédération Wallonie-Bruxelles durant la pandémie à Covid 19 ?Peer reviewedOpen access 

      2022, BAUDEWYNS, Véronique; Bruyneel, A.; Smith, P.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Dancot, J., HE GaliléeHE Robert SchumanHENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Le burn-out académique (BA) (1) est un trouble psychologique récemment décrit qui affecte la santé mentale des étudiants et qui est lié à la pression de la réussite universitaire et à l'acquisition de nouvelles responsabilités. Lors de l’accompagnement pédagogique des étudiants infirmiers et sages-femmes, nous observons un certain nombre de difficultés liées à la ‘lourdeur de la formation’ (2), ...
    • Relationships Between Internal Factors, Social Factors and the Sense of Presence in Virtual Reality-Based SimulationsPeer reviewedOpen access 

      2022, Paquay, M; Goffoy, J; Chevalier, S; SERVOTTE, Jean-Christophe; Ghuysen, A, HENALLUX
      Article scientifique
      Background Virtual Reality (VR) has proven to be an interesting and expanding tool for healthcare education, especially with the impact of the Sense of Presence (SoP) on learning. The study was designed to investigate to what extent users’ social and internal factors might influence the SoP and to further identify members of occupations’ characteristics influencing immersive experiences. Method A ...
    • Reporting d’incidents en simulation : un outil d’évaluation du formateurOpen access 

      2018, BAIJOT, S.; SERVOTTE, Jean-Christophe, HENALLUX
      Acte de conférence ou de colloque
      Reporting d’incidents en simulation : un outil d’évaluation du formateur.
    • SALOMON, un modèle coopératif entre la première et la seconde ligne de soins pour les appels d'urgence nocturnesPeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Brasseur, E.; Gilbert, A.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      L’objectif de notre étude est d’apporter une réponse originale à la problématique de la permanence médicale de première ligne liée au vieillissement médical et à la charge de travail croissante. Nous proposons, à cet effet, la mise en place d’une interface de régulation des appels en période critique (nuit profonde) au moyen d’un outil algorithmique original dénommé SALOMON («Système Algorithmique ...
    • Some Novel Applications of VR in the Domain of Health: Volume X: Auditory and Vocal Ergonomics, Visual Ergonomics, Psychophysiology in Ergonomics, Ergonomics in Advanced ImagingPeer reviewedOpen access 

      2019, SERVOTTE, Jean-Christophe; Grogna, D.; Stassart, C.; BRAGARD, Isabelle; Etienne, A.-M.; Verly, J., HENALLUX
      Livre/Ouvrage ou monographie
      Recent progress in virtual reality (VR) technologies make immersion more accessible to everyone, and, in particular, developments aimed at the entertainment industry are being brought into to the domain of health.
    • Use of Screen-Based Simulation in Nursing Schools in France: A National, Descriptive StudyPeer reviewedOpen access 

      2022, Decormeille, G.; Huet, N.; Poiroux, L.; SERVOTTE, Jean-Christophe; Houze Cerfon, J.-H.; Foronda, C.; Castelao, E.-L.; Couarraze, S.; Geeraerts, T., HENALLUX
      Article scientifique
      Background: Clinical simulation is a major component of undergraduate healthcare training. However, data are lacking regarding simulation modalities used in Europe. The purpose of this national study is to describe how screen-based simulation (SBS) is being used as well as identify the barriers to its use in nursing schools in France. Methods: This study employed a descriptive design with 207 nursing ...
    • Validation of a French-language version of TeamSTEPPS® T-TPQ and T-TAQ questionnairesPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; Diep, A.-N.; Paquay, M.; Dardenne, N.; Istas, L.; Van Ngoc, P.; Charlier, M.; Ghuysen, A.; Donneau, A.-F., HENALLUX
      Article scientifique
      Teamwork training and evaluation are essential to enhance safety and quality of care. The lack of the psychometric testing of the TeamSTEPPS® Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) and Teamwork Perceptions Questionnaire (T-TPQ) across different language and cultural settings has questioned their widespread use because such attitudes and perceptions are highly subjective and context-bound. The ...
    • Validation of a French-language version of TeamSTEPPS® T-TPQ and T-TAQ questionnairesPeer reviewedOpen access 

      2022, Nguyet Diep, Anh; Paquay, Méryl; SERVOTTE, Jean-Christophe; Dardenne, N.; Istas, L.; Van Ngoc, P.; Charlier, M.; Ghuysen, A.; Donneau, A.-F., HENALLUX
      Article scientifique
      Teamwork training and evaluation are essential to enhance safety and quality of care. The lack of the psychometric testing of the TeamSTEPPS® Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) and Teamwork Perceptions Questionnaire (T-TPQ) across different language and cultural settings has questioned their widespread use because such attitudes and perceptions are highly subjective and context-bound. The ...
    • Validation of a French-language version of TeamSTEPPS® T-TPQ and T-TAQ questionnairesPeer reviewedOpen access 

      2021, SERVOTTE, Jean-Christophe; Diep AN; Paquay, M.; Dardenne, N.; Istas, L.; Van Ngoc, P.; Charlier, M.; Ghuysen, A.; Donneau, A.-F., HENALLUXFoRS
      Article scientifique
      Teamwork training and evaluation are essential to enhance safety and quality of care. The lack of the psychometric testing of the TeamSTEPPS® Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) and Teamwork Perceptions Questionnaire (T-TPQ) across different language and cultural settings has questioned their widespread use because such attitudes and perceptions are highly subjective and context-bound. The ...
    • A virtual patient to improve doctor-patient communication : reality or fiction ?Peer reviewedOpen access 

      2018, SERVOTTE, Jean-Christophe; BRAGARD, Isabelle; Guillaume, M.; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      The transformations of the health system and the preferences of the patients themselves have led healthcare professionals to rethink the place and role of the patient in the healthcare system, putting the caregivercare relationship and communication at the heart of public health issues. The literature shows that empathic communication is associated with better adherence to treatment, better patient ...
    • Virtual Reality Experience: Immersion, Sense of Presence, and CybersicknessPeer reviewedOpen access 

      2020, SERVOTTE, Jean-Christophe; Goosse, M.; Hetzel Campbell, S.; Dardenne, N.; Pilote, B.; Simoneau, I.-L.; Guillaume, M.; BRAGARD, Isabelle; Ghuysen, A., HENALLUX
      Article scientifique
      Introduction Virtual reality (VR) is a recent topic in healthcare education. Little is known about the factors affecting the immersion and the sense of presence in VR. This study aimed to understand the elements that influence the sense of presence among undergraduate healthcare students and postgraduate (PG). Methods Undergraduate healthcare students (n = 42) and PG (n = 19) were immersed in a mass ...